OPDRACHTENSCHEMA 240419zb
Dag 1, 19 april: Digital Workflow
Opdracht: Het Standbeeld (inleveren 18 oktober):
Een standbeeld, een stilstaand beeld. Je gaat een standbeeld fotograferen volgens een vaste workflow die theorie van de cursusdag geldt daarbij als leidraad. Je gaat niet zomaar foto’s maken van het standbeeld, maar je loopt net zo lang om het standbeeld heen tot je volgens jou het mooiste en beste standpunt hebt gevonden. Naast de mooiste foto selecteer je de vijf beste foto’s die daarna komen en je stopt deze in je portfolio. Je schrijft daarbij in maximaal een half A4tje hoe je tot deze keuze gekomen bent en hoe je je werkwijze van opname tot eindresultaat hebt bereikt.
Experimenteer met ongebruikelijke standpunten. Probeer een zo spannend mogelijk beeld te creëren. Is het standbeeld hierop nog herkenbaar?
Inleveren: 6 foto’s, waarvan je 1 kiest als mooiste (die mag groter in je portfolio).
Dag 2, 31 mei: Composities, Analyseren, Componeren
Opdracht: Creëer je eigen beeld (inleveren 18 oktober):
De werkelijkheid is het uitgangspunt bij geabstraheerde voorstellingen, maar de fotograaf doet diverse ingrepen in het beeld om die werkelijkheid juist te veranderen of zelfs te vervormen. Het resultaat heeft dan nog wel raakvlakken met de werkelijkheid maar komt in werkelijkheid in die vorm niet voor. Een geabstraheerde voorstelling is een afgeleide van de werkelijkheid. Bovenstaande heb je in de theorie kunnen lezen.
Je gebruikt die kennis om een geabstraheerde afbeelding te maken van een buitenbeeld van je omgeving. Met een buitenbeeld bedoelen we een stadslandschap, natuurlandschap, straatbeeld, huizenrij of iets dergelijks.
Inleveren: 1 foto.
Dag 3, 31 mei: Licht en kleur
Opdracht: Stilleven (inleveren 18 oktober):
Fotografeer in kleur een aantal stillevens: doe dat met verschillende soorten verlichting. Zoek naar een bijzonder onderwerp. Een stilleven kan een verzameling zijn van een paar stukjes fruit, maar het kan ook zoveel meer zijn en zoveel vertellen over iets of iemand. Maak bijvoorbeeld een aantal stillevens die iets zeggen over een gebouw of over een persoon. Zo kunnen een paar boeken, een eenzame jas aan de kapstok of een paar schoenen heel veel vertellen over iemand. Laat je voor je aan de slag gaat inspireren door diverse fotografen.
Inleveren: 3 tot 5 foto’s.
Dag 4, 20 september: Landschap en architectuurfotografie (inleveren 18 oktober):
Keuze opdracht 1: Architectuurfotografie:
Je krijgt de opdracht om het exterieur en het interieur van een huis te fotograferen. Het huis dient er (logisch natuurlijk) zo mooi mogelijk op te staan, maar je moet ook rekening houden dat je het huis zo realistisch mogelijk weergeeft. Tevens zorg je ervoor dat je alle lijnen die weglopen recht zet. Laat de verschillende facetten van het huis te laten zien en vergeet bijzondere stijlelementen niet.
Daarnaast fotografeer je ook het interieur van het huis. Houd ook hier weer rekening met perspectiefvervormingen en de eigenschappen van je objectief. Denk ook aan de contrastverschillen tussen binnen en buiten. Vergeet ook niet het interieur te stylen.
of
Keuze opdracht 2: Landschapsfotografie:
Je krijgt van een natuurorganisatie (bv natuurmonumenten/brabants landschap oid) de opdracht om een in een serie van 10 tot 15 foto's een natuurgebied in kaart te brengen. Laat in je foto's het unieke, bijzondere van dit gebied zien. Onthoud dat iedereen met een fotocamera in dit gebied foto's kan maken dus zorg ervoor dat jouw foto's iets extra's hebben. Dat doe je daar je met de vaardigheden die je daarvoor tijdens de les hebt opgedaan en je eigen visie op dit gebied. Breng in overzichten en details een duidelijk beeld van het gebied.
Inleveren: 10 tot 15 foto’s.
Dag 1, 19 april: Digital Workflow
Opdracht: Het Standbeeld (inleveren 18 oktober):
Een standbeeld, een stilstaand beeld. Je gaat een standbeeld fotograferen volgens een vaste workflow die theorie van de cursusdag geldt daarbij als leidraad. Je gaat niet zomaar foto’s maken van het standbeeld, maar je loopt net zo lang om het standbeeld heen tot je volgens jou het mooiste en beste standpunt hebt gevonden. Naast de mooiste foto selecteer je de vijf beste foto’s die daarna komen en je stopt deze in je portfolio. Je schrijft daarbij in maximaal een half A4tje hoe je tot deze keuze gekomen bent en hoe je je werkwijze van opname tot eindresultaat hebt bereikt.
Experimenteer met ongebruikelijke standpunten. Probeer een zo spannend mogelijk beeld te creëren. Is het standbeeld hierop nog herkenbaar?
Inleveren: 6 foto’s, waarvan je 1 kiest als mooiste (die mag groter in je portfolio).
Dag 2, 31 mei: Composities, Analyseren, Componeren
Opdracht: Creëer je eigen beeld (inleveren 18 oktober):
De werkelijkheid is het uitgangspunt bij geabstraheerde voorstellingen, maar de fotograaf doet diverse ingrepen in het beeld om die werkelijkheid juist te veranderen of zelfs te vervormen. Het resultaat heeft dan nog wel raakvlakken met de werkelijkheid maar komt in werkelijkheid in die vorm niet voor. Een geabstraheerde voorstelling is een afgeleide van de werkelijkheid. Bovenstaande heb je in de theorie kunnen lezen.
Je gebruikt die kennis om een geabstraheerde afbeelding te maken van een buitenbeeld van je omgeving. Met een buitenbeeld bedoelen we een stadslandschap, natuurlandschap, straatbeeld, huizenrij of iets dergelijks.
Inleveren: 1 foto.
Dag 3, 31 mei: Licht en kleur
Opdracht: Stilleven (inleveren 18 oktober):
Fotografeer in kleur een aantal stillevens: doe dat met verschillende soorten verlichting. Zoek naar een bijzonder onderwerp. Een stilleven kan een verzameling zijn van een paar stukjes fruit, maar het kan ook zoveel meer zijn en zoveel vertellen over iets of iemand. Maak bijvoorbeeld een aantal stillevens die iets zeggen over een gebouw of over een persoon. Zo kunnen een paar boeken, een eenzame jas aan de kapstok of een paar schoenen heel veel vertellen over iemand. Laat je voor je aan de slag gaat inspireren door diverse fotografen.
Inleveren: 3 tot 5 foto’s.
Dag 4, 20 september: Landschap en architectuurfotografie (inleveren 18 oktober):
Keuze opdracht 1: Architectuurfotografie:
Je krijgt de opdracht om het exterieur en het interieur van een huis te fotograferen. Het huis dient er (logisch natuurlijk) zo mooi mogelijk op te staan, maar je moet ook rekening houden dat je het huis zo realistisch mogelijk weergeeft. Tevens zorg je ervoor dat je alle lijnen die weglopen recht zet. Laat de verschillende facetten van het huis te laten zien en vergeet bijzondere stijlelementen niet.
Daarnaast fotografeer je ook het interieur van het huis. Houd ook hier weer rekening met perspectiefvervormingen en de eigenschappen van je objectief. Denk ook aan de contrastverschillen tussen binnen en buiten. Vergeet ook niet het interieur te stylen.
of
Keuze opdracht 2: Landschapsfotografie:
Je krijgt van een natuurorganisatie (bv natuurmonumenten/brabants landschap oid) de opdracht om een in een serie van 10 tot 15 foto's een natuurgebied in kaart te brengen. Laat in je foto's het unieke, bijzondere van dit gebied zien. Onthoud dat iedereen met een fotocamera in dit gebied foto's kan maken dus zorg ervoor dat jouw foto's iets extra's hebben. Dat doe je daar je met de vaardigheden die je daarvoor tijdens de les hebt opgedaan en je eigen visie op dit gebied. Breng in overzichten en details een duidelijk beeld van het gebied.
Inleveren: 10 tot 15 foto’s.
Dag 5, 27 september: Portret
Opdracht 1 Ouder persoon (inleveren 20 december):
Maak een portret van een ouder persoon (70+) , probeer daarin de persoonlijkheid van de persoon naar voren te laten komen en het leven dat achter hem of haar ligt. Maak gebruik van hetgeen je geleerd hebt tijdens de cursusdagen.
Opdracht 2 Kind 6-12 (inleveren 20 december):
Maak een portret van een kind tussen de 6 en 12 jaar. Probeer ook hier weer de persoonlijkheid van het kind te vatten door hem of haar zoveel mogelijk zichzelf te laten zijn.
Inleveren: ieder portret, 1 foto.
Dag 6, 11 oktober: Lightroom1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 7, 18 oktober: Stromingen en Stijlen
Opdracht In de stijl van (inleveren 20 december):
Kies een fotograaf uit die je aanspreekt. Vervolgens bestudeer je de stijl van de fotograaf.
-Welke onderwerpen worden er gekozen?
-Wat voor standpunten worden er gebruikt?
-Hoe gebruikt de fotograaf zijn licht?
-Kleur of zwart-wit?
Vervolgens ga je foto’s maken in dezelfde stijl als die van de gekozen fotograaf, je ‘leent’ dus zijn stijl. Gebruik alle mogelijke middelen. Zorg ervoor dat anderen in de foto’s de stijl herkennen van de fotograaf.
Inleveren: 1 foto
Dag 8, 8 november: Lightroom 2
Opdracht: This is not America (inleveren 20 december):
Amerika is overal. Sinds de jaren vijftig van vorige eeuw verovert de populaire Amerikaanse cultuur de rest van de wereld. In de bioscopen draaien voornamelijk Amerikaanse films. Elke dag kom je wel ergens een reclamebord tegen van Coca Cola of McDonalds. Europa veramerikaniseert, nog steeds, maar die Amerikaanse invloeden zie je wel vaak naast typisch Nederlandse (of Europese) elementen, in het landschap, in steden en in horeca bijvoorbeeld. Je gaat een foto maken waarop deze twee culturen elkaar raken. Je keuze van licht, standpunt, techniek en dergelijke, kies je bewust en kun je motiveren.
Inleveren: 1 foto.
Dag 9, 22 november: Reportageflitser 1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 10, 29 november: Reportageflitser 2
Opdracht Reportageflitser (inleveren 20 december):
Je gaat een opdracht maken met de reportageflitser. Het onderwerp is vrij. Het aantal foto’s ook. Wat wel vast staat is dat hetgeen je presenteert uit meerdere foto’s moet bestaan. Dat je gebruik maakt van de reportageflitser en dat dit gebruik functioneel is. Dit kan zowel technisch als creatief gebruik zijn.
De keuze van het onderwerp kun je goed onderbouwen, ook het aantal foto’s dat daarbij past. Voor de reportage van een evenement zul je meerdere foto’s nodig hebben dan voor een modeserie. Maak het jezelf niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk.
Dag 11, 13 december: Photoshop 1
Opdracht De winter: (inleveren 20 december)
Maak een foto waarin je een foto over dit jaargetijde verbeeld.
Dit mag een foto met een model zijn, maar ook stilleven. De foto moet jouw visie op dit jaargetijde geven. Werk de foto digitaal af met de zaken die je tijdens de cursusdag geleerd hebt. Maak de foto op het juiste formaat op om te printen.
Maak het jezelf bij het onderwerp dat je fotografeert niet te makkelijk. Denk van tevoren goed na over het beeld dat je wilt maken. Denk goed na over het licht, de sfeer, je compositie en de beeldelementen.
Print het uiteindelijk beeld uit en doe dit in je portfolio.
>>Neem de dag dat je je foto's moet inleveren, het originele gefotografeerde beeld mee, het uiteindelijk bestand als psd en als jpg.
Dag 12, 20 december: Ondernemerschap
opdracht Jezelf gezien (inleveren 7 maart):
Ook al ben je bijna halverwege de opleiding en ben je nog volop aan het verkennen welke vorm van fotografie het meest bij je past en je aanspreekt, toch is het belangrijk om ook na te gaan denken over welke kant van de fotografie je op wilt.
Beschrijf in minimaal één A4 en maximaal vier A4's wat voor soort fotografie je aanspreekt. Wat voor foto's je na de opleiding zou willen maken. Waarom je dat wilt en waarom het bij je past?
inleveren: 1 tot 4 A4’s.
Dag 13, 10 januari: Photoshop 2
I Am (inleveren 7 maart):
Wie ben je? Wat zijn je passies en je dromen? Hoe is je persoonlijkheid? Wie zou je willen zijn? De opdracht geeft je beperkte vrijheid. De foto mag een zelfportret zijn, een zelfbeeld (dat is een foto over jezelf. Waar je dus zelf niet op staat, maar die wel het een en ander over je vertelt). Maar het mag ook een fantasiebeeld zijn over wat je zou willen zijn. Begin met een concept en voer dat uit.
Inleveren: 1 foto.
Dag 14,17 januari: Documentaire Fotografie 1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 15, 31 januari: Documentaire fotografie 2
Opdracht de Sportploeg (inleveren 7 maart):
Sportverenigingen heb je in vele variaties. Je hebt grote en kleine verenigingen. Je hebt voetbal, hockey, badminton en zwemverenigingen en ook schaakverenigingen. Sporters trainen en spelen wedstrijden en delen vaak nog meer vrije tijd met elkaar. Je gaat een dag mee met een sportteam en maakt een verhaal van de voorbereidingen van de wedstrijd zoals een teambespreking en de warming-up. Maar ook de wedstrijd zelf en de nazit/nabespreking. Focus je niet specifiek op de wedstrijd, maar op het team, de individuen erin en de onderlinge verhoudingen.
Maak van tevoren een werkplan hoe je deze opdracht wilt gaan aanpakken. Lever samen met het werkplan een serie van minimaal 10 en maximaal 15 foto’s in.
Inleveren: 10 tot maximaal 15 foto’s.
Dag 16, 7 februari: Portret 2
Opdracht: Het onderscheidende portret (inleveren 7 maart):
Tijdens de lesdag was het doel om een portret te maken dat onderscheidend was, anders dan andere portretten. Verder moest het portret in ieder geval voldaan aan de opdracht, technisch goed zijn en daarnaast een eigen originele touch hebben.
Foto’s tijdens de lesdagen zijn oefeningen. Je hebt voor deze opdracht de gelegenheid en de tijd om een geheel eigen beeld te maken.
Voor deze thuisopdracht ga je een portret maken dat voldoet aan bovenstaande criteria (technisch goed, voldaan aan de opdracht en originele, zoveel mogelijk onderscheidende invulling). Je bent in heel veel zaken vrij, maar probeer met alle criteria waarmee je onderscheidend kan zijn (zoals tijdens de lesdag besproken) een eigenkeuze te maken.
Ook de keuze voor daglicht, kunstlicht of studiolicht is een weloverwogen keuze en draagt bij aan het beeld.
inleveren: 1 foto.
Dag 17, 21 februari: Creatieve Ontplooiing
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 18, 7 maart: Ondernemerschap 2
Presentatie interview met een fotograaf m/v (inleveren 18 april):
Je maakt een afspraak met een professionele fotograaf en gaat hem of haar interviewen. Het doel is om te onderzoeken hoe een beroepsfotograaf zijn brood verdient en hoe deze fotograaf dat bereikt heeft. Een goed interview verschaft je een berg informatie waar je als startende beroepsfotograaf je voordeel mee kan doen.
Voorbeelden van vragen zijn: Hoe ziet de werkdag van een professionele fotograaf eruit? Wat doet hij of zij allemaal?
Hoe heeft de fotograaf die je interviewt zijn bedrijf ingericht? Denk aan stijl en vorm van fotografie. De klanten: zijn dat bedrijven of particulieren?
Hoe levert de fotograaf zijn beelden af? Digitaal of afgedrukt? Als de foto’s afgedrukt worden doet de fotograaf dat zelf of wordt dat door een vaklab gedaan?
Denk ook aan vragen over marketing, verdienmodel en boekhouding.
Inleveren: Je geeft in een vijf tot tien minuten een presentatie over de fotograaf van je keuze, zijn of haar fotografie, werkwijze, ondernemerschap en marketing e.d.
Dag 19, 14 maart: Opdrachtfotografie 1
Er is geen opdracht verbonden deze cursusdag.
Dag 20, 28 maart: Opdrachtfotografie 2
Opdracht: Het gevoel van koffie (inleveren 18 april):
Een groot koffiemerk geeft je de opdracht voor een foto voor een reclamecampagne voor dat merk. Ze willen dat in die foto het 'relax'-momentje terug komt dat de koffiedrinker ervaart als hij of zij gaat zitten voor een bakje koffie. In de foto moet dus vooral het gevoel van koffie terugkomen en pas in tweede instantie het merk. Met andere woorden, de branding van het merk is ondergeschikt aan de emotie dat het merk bij de kijker van de foto teweeg wil brengen. Je geeft de klant de keuze uit je drie beste foto's (verschillende uitvoeringen van het gevoel dus) waarbij je uitlegt welk verhaal je met de foto's wil vertellen en waarom de bekijker van de foto nu extra zin in koffie zou moeten krijgen.
inleveren: drie foto’s
Dag 21, 4 april: Afstudeer 1 + Portret 3
Er is geen opdracht verbonden deze cursusdag.
Opdracht 1 Ouder persoon (inleveren 20 december):
Maak een portret van een ouder persoon (70+) , probeer daarin de persoonlijkheid van de persoon naar voren te laten komen en het leven dat achter hem of haar ligt. Maak gebruik van hetgeen je geleerd hebt tijdens de cursusdagen.
Opdracht 2 Kind 6-12 (inleveren 20 december):
Maak een portret van een kind tussen de 6 en 12 jaar. Probeer ook hier weer de persoonlijkheid van het kind te vatten door hem of haar zoveel mogelijk zichzelf te laten zijn.
Inleveren: ieder portret, 1 foto.
Dag 6, 11 oktober: Lightroom1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 7, 18 oktober: Stromingen en Stijlen
Opdracht In de stijl van (inleveren 20 december):
Kies een fotograaf uit die je aanspreekt. Vervolgens bestudeer je de stijl van de fotograaf.
-Welke onderwerpen worden er gekozen?
-Wat voor standpunten worden er gebruikt?
-Hoe gebruikt de fotograaf zijn licht?
-Kleur of zwart-wit?
Vervolgens ga je foto’s maken in dezelfde stijl als die van de gekozen fotograaf, je ‘leent’ dus zijn stijl. Gebruik alle mogelijke middelen. Zorg ervoor dat anderen in de foto’s de stijl herkennen van de fotograaf.
Inleveren: 1 foto
Dag 8, 8 november: Lightroom 2
Opdracht: This is not America (inleveren 20 december):
Amerika is overal. Sinds de jaren vijftig van vorige eeuw verovert de populaire Amerikaanse cultuur de rest van de wereld. In de bioscopen draaien voornamelijk Amerikaanse films. Elke dag kom je wel ergens een reclamebord tegen van Coca Cola of McDonalds. Europa veramerikaniseert, nog steeds, maar die Amerikaanse invloeden zie je wel vaak naast typisch Nederlandse (of Europese) elementen, in het landschap, in steden en in horeca bijvoorbeeld. Je gaat een foto maken waarop deze twee culturen elkaar raken. Je keuze van licht, standpunt, techniek en dergelijke, kies je bewust en kun je motiveren.
Inleveren: 1 foto.
Dag 9, 22 november: Reportageflitser 1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 10, 29 november: Reportageflitser 2
Opdracht Reportageflitser (inleveren 20 december):
Je gaat een opdracht maken met de reportageflitser. Het onderwerp is vrij. Het aantal foto’s ook. Wat wel vast staat is dat hetgeen je presenteert uit meerdere foto’s moet bestaan. Dat je gebruik maakt van de reportageflitser en dat dit gebruik functioneel is. Dit kan zowel technisch als creatief gebruik zijn.
De keuze van het onderwerp kun je goed onderbouwen, ook het aantal foto’s dat daarbij past. Voor de reportage van een evenement zul je meerdere foto’s nodig hebben dan voor een modeserie. Maak het jezelf niet te makkelijk, maar ook niet te moeilijk.
Dag 11, 13 december: Photoshop 1
Opdracht De winter: (inleveren 20 december)
Maak een foto waarin je een foto over dit jaargetijde verbeeld.
Dit mag een foto met een model zijn, maar ook stilleven. De foto moet jouw visie op dit jaargetijde geven. Werk de foto digitaal af met de zaken die je tijdens de cursusdag geleerd hebt. Maak de foto op het juiste formaat op om te printen.
Maak het jezelf bij het onderwerp dat je fotografeert niet te makkelijk. Denk van tevoren goed na over het beeld dat je wilt maken. Denk goed na over het licht, de sfeer, je compositie en de beeldelementen.
Print het uiteindelijk beeld uit en doe dit in je portfolio.
>>Neem de dag dat je je foto's moet inleveren, het originele gefotografeerde beeld mee, het uiteindelijk bestand als psd en als jpg.
Dag 12, 20 december: Ondernemerschap
opdracht Jezelf gezien (inleveren 7 maart):
Ook al ben je bijna halverwege de opleiding en ben je nog volop aan het verkennen welke vorm van fotografie het meest bij je past en je aanspreekt, toch is het belangrijk om ook na te gaan denken over welke kant van de fotografie je op wilt.
Beschrijf in minimaal één A4 en maximaal vier A4's wat voor soort fotografie je aanspreekt. Wat voor foto's je na de opleiding zou willen maken. Waarom je dat wilt en waarom het bij je past?
inleveren: 1 tot 4 A4’s.
Dag 13, 10 januari: Photoshop 2
I Am (inleveren 7 maart):
Wie ben je? Wat zijn je passies en je dromen? Hoe is je persoonlijkheid? Wie zou je willen zijn? De opdracht geeft je beperkte vrijheid. De foto mag een zelfportret zijn, een zelfbeeld (dat is een foto over jezelf. Waar je dus zelf niet op staat, maar die wel het een en ander over je vertelt). Maar het mag ook een fantasiebeeld zijn over wat je zou willen zijn. Begin met een concept en voer dat uit.
Inleveren: 1 foto.
Dag 14,17 januari: Documentaire Fotografie 1
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 15, 31 januari: Documentaire fotografie 2
Opdracht de Sportploeg (inleveren 7 maart):
Sportverenigingen heb je in vele variaties. Je hebt grote en kleine verenigingen. Je hebt voetbal, hockey, badminton en zwemverenigingen en ook schaakverenigingen. Sporters trainen en spelen wedstrijden en delen vaak nog meer vrije tijd met elkaar. Je gaat een dag mee met een sportteam en maakt een verhaal van de voorbereidingen van de wedstrijd zoals een teambespreking en de warming-up. Maar ook de wedstrijd zelf en de nazit/nabespreking. Focus je niet specifiek op de wedstrijd, maar op het team, de individuen erin en de onderlinge verhoudingen.
Maak van tevoren een werkplan hoe je deze opdracht wilt gaan aanpakken. Lever samen met het werkplan een serie van minimaal 10 en maximaal 15 foto’s in.
Inleveren: 10 tot maximaal 15 foto’s.
Dag 16, 7 februari: Portret 2
Opdracht: Het onderscheidende portret (inleveren 7 maart):
Tijdens de lesdag was het doel om een portret te maken dat onderscheidend was, anders dan andere portretten. Verder moest het portret in ieder geval voldaan aan de opdracht, technisch goed zijn en daarnaast een eigen originele touch hebben.
Foto’s tijdens de lesdagen zijn oefeningen. Je hebt voor deze opdracht de gelegenheid en de tijd om een geheel eigen beeld te maken.
Voor deze thuisopdracht ga je een portret maken dat voldoet aan bovenstaande criteria (technisch goed, voldaan aan de opdracht en originele, zoveel mogelijk onderscheidende invulling). Je bent in heel veel zaken vrij, maar probeer met alle criteria waarmee je onderscheidend kan zijn (zoals tijdens de lesdag besproken) een eigenkeuze te maken.
Ook de keuze voor daglicht, kunstlicht of studiolicht is een weloverwogen keuze en draagt bij aan het beeld.
inleveren: 1 foto.
Dag 17, 21 februari: Creatieve Ontplooiing
Er is geen opdracht verbonden aan deze cursusdag
Dag 18, 7 maart: Ondernemerschap 2
Presentatie interview met een fotograaf m/v (inleveren 18 april):
Je maakt een afspraak met een professionele fotograaf en gaat hem of haar interviewen. Het doel is om te onderzoeken hoe een beroepsfotograaf zijn brood verdient en hoe deze fotograaf dat bereikt heeft. Een goed interview verschaft je een berg informatie waar je als startende beroepsfotograaf je voordeel mee kan doen.
Voorbeelden van vragen zijn: Hoe ziet de werkdag van een professionele fotograaf eruit? Wat doet hij of zij allemaal?
Hoe heeft de fotograaf die je interviewt zijn bedrijf ingericht? Denk aan stijl en vorm van fotografie. De klanten: zijn dat bedrijven of particulieren?
Hoe levert de fotograaf zijn beelden af? Digitaal of afgedrukt? Als de foto’s afgedrukt worden doet de fotograaf dat zelf of wordt dat door een vaklab gedaan?
Denk ook aan vragen over marketing, verdienmodel en boekhouding.
Inleveren: Je geeft in een vijf tot tien minuten een presentatie over de fotograaf van je keuze, zijn of haar fotografie, werkwijze, ondernemerschap en marketing e.d.
Dag 19, 14 maart: Opdrachtfotografie 1
Er is geen opdracht verbonden deze cursusdag.
Dag 20, 28 maart: Opdrachtfotografie 2
Opdracht: Het gevoel van koffie (inleveren 18 april):
Een groot koffiemerk geeft je de opdracht voor een foto voor een reclamecampagne voor dat merk. Ze willen dat in die foto het 'relax'-momentje terug komt dat de koffiedrinker ervaart als hij of zij gaat zitten voor een bakje koffie. In de foto moet dus vooral het gevoel van koffie terugkomen en pas in tweede instantie het merk. Met andere woorden, de branding van het merk is ondergeschikt aan de emotie dat het merk bij de kijker van de foto teweeg wil brengen. Je geeft de klant de keuze uit je drie beste foto's (verschillende uitvoeringen van het gevoel dus) waarbij je uitlegt welk verhaal je met de foto's wil vertellen en waarom de bekijker van de foto nu extra zin in koffie zou moeten krijgen.
inleveren: drie foto’s
Dag 21, 4 april: Afstudeer 1 + Portret 3
Er is geen opdracht verbonden deze cursusdag.
Dag 22, 18 april: Afstudeer 2
Presentaties interview met een fotograaf
Presentaties interview met een fotograaf
Dag 23, 16 mei: Afstudeer 3
Dag 24, 13 juni: Afstudeer 4
Dag 25, 4 Juli: EINDASSESSMENT